Італієць, який змінив Італію

Італієць, який змінив Італію

   

25.03.2013

Якби Джованні Аньєллі не зацікавили у свій час «саморушні візки», хто знає, яким був би сьогодні італійський, та й світовий автопром. Але за свій успіх він заплатив найдорожчим...

 

Кінець 19-го століття був цікавим часом. У березні 1886 року Готтліб Даймлер і Вільгельм Майбах привезли до будинку карету, на яку був встановлений двигун потужністю 1,5 к.с. та ремінна передача до коліс. Це був подарунок дружині Даймлера і одночасно перший чотириколісний саморушний екіпаж. Пересуватися на самохідному пристрої можна було зі швидкістю 16 км/год! Через два роки – у 1888 – смілива фрау Берта Бенц проїхала на іншому самохідному транспортному засобі, який створив її чоловік, Карл Бенц, 100 кілометрів – нечувану на той час відстань для транспорту, який управлявся людиною. Наступала ера автомобілів...

 

У цей час в Італії Джованні Аньєллі, якому було «трохи за двадцять», служив у кавалерійських військах. Здавалося, кар'єра військового – це те, що потрібно молодому нащадкові зі знатної італійської сім'ї. Але через кілька років Джованні зробив доленосний в подальшому для всієї автомобільної промисловості крок – залишив службу і вирішив зайнятися бізнесом. Його приваблювали автомобілі, і він був переконаний, що саме за цим бізнесом майбутнє. Але його впевненість аж ніяк не поділяли ані близькі, ані банкіри, які не бажали давати позику на таку ризиковану авантюру.

 

Так буде FIAT

 

 

Але завзятості і дару переконання Джованні було не позичати. Він знайшов і партнерів, і банкірів, які профінансували його задум. 11 липня 1899 народилося «Акціонерне товариство автомобільного заводу в Туріні» («Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino»), нині відоме як FIAT (Fabbrica Italiana Automobili Torino). До речі, у перекладі з латини «fiat» означає «так буде». І можна сказати, що саме FIAT сказав «так буде» італійському автопрому!

 

У Турині в цей час вже працювало кілька автомобільних майстерень, але FIAT вдалося повільно, але впевнено обійти конкурентів. І все завдяки Аньєллі, його менеджерському таланту, ділової хватки та вмінню розбиратися в людях. Взяти, приміром, конструкторську фірму братів Чейрано, яка розробляла автомобіль власної конструкції. Запустити у виробництво свій винахід у Чейрано не було грошей, а Аньєллі гроші роздобув і викупив майстерню цілком. Це принесло йому не тільки креслення автомобіля, але і цінного працівника – молодого бухгалтера Вінченцо Лянча. Адже саме Аньєллі розглядів в 19-річному хлопчаку талановитого конструктора і запропонував замість фінансових звітів розвивати свій інженерний дар.

 

Вже в кінці 1899 року були зібрані перші 8 автомобілів марки FIAT. Модель Corso Dante 35 з встановленим ззаду двигуном потужністю 3,5 кінських сил більше нагадувала кінний екіпаж – але це був тільки початок. А через рік – у 1900 році – на базі майстерні відкрився перший завод FIAT, на якому працювало близько 150 робітників і які за рік зібрали 24 автомобіля. Перші автомобілі «заводської збірки» оснащувалися 679-кубовим двигуном потужністю 3,5 к.с. і розганялися до 35 км\год

 

 

Чи думав тоді Джованні Аньєллі,  що через сто з гаком років його компанія буде володіти такими відомими у всьому світі брендами як Maserati, Ferrari, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Chrysler, Jeep, Dodge, Mopar та інші? Що машини його концерну 12 (!) раз будуть ставати «Автомобілями року» і цей рекорд не буде побитий ні одним автовиробником! Що його компанія за 100 з невеликим років випустить близько 80 млн автомобілів! Що в компанії буде працювати близько 200 тисяч людей в 61 країні світу!

 

Навряд чи Джованні мріяв такими масштабами, але його ентузіазм і віра в автомобільне майбутнє заряджала всіх, хто працював з ним. Він цікавився всім – новими розробками, маркетингом, мистецтвом управління людьми, сам брав участь у випробуваннях нових автомобілів і навіть у гонках. До речі, перша перемога автомобіля FIAT на гонках трапилася в 1902 році, і в цьому ж році Джованні був призначений виконавчим директором компанії.

 

Нові можливості, нові ринки

 

Аньєллі не стоїть на місці - коли в 1903 році в Італії відмінили тариф на імпортну сталь, Джованні побачив у цьому нові можливості. Він переконує компаньйонів крім легкових автомобілів налагодити випуск автобусів, вантажівок, трамваїв, двигунів для морських суден. Під кожен напрямок створювалося окремо підприємство. У 1908 році FIAT відкрив філію в Америці, потім організував експорт продукції у Францію, Австрію, Великобританію та Австралію, а в 1912 році почав серійне виробництво.

 

 

Причому «фіатовскій» автомобілі вперше були оснащені акумуляторами і винаходом конструкторів компанії – карданної трансмісією. Завдяки такій активності, всього за 10 років Аньєллі майже в 20 разів збільшив статутний капітал компанії – до 14 млн лір і вивів FIAT не тільки в італійські, але й європейські лідери. Він же одним з перших зрозумів, що кожної моделі необхідний свій вигляд, розробляти який повинен художник-стиліст. І незабаром фірмовим знаком «фіатовскій» автомобілів став дизайн – італійці прославилися як виробники найкрасивіших машин.

 

А потім була війна ...

 

Перша світова ... Для компанії, яка випускала літаки, вантажівки, санітарні автомобілі і навіть зброю – це був період постійних урядових замовлень. FIAT практично монопольно забезпечував італійську армію транспортом та зброєю, паралельно відкриваючи для себе все нові і нові області. Під час війни FIAT випускає перший авіаційний двигун, трактор, добивається успіхів у залізничній галузі, виробляючи паровози і локомотиви.

 

Але в FIAT не забувають і про випуск легкових автомобілів. Ще під час війни компанія починає будівництво заводу в Лінгатто – одному з районів Турина. Суперсучасний завод з конвеєрним виробництвом запрацював у 1922 році і став найбільшим в Європі: цехи та конструкторські майстерні розташовувалися на п'яти поверхах, а на даху будівлі була побудована ... кілометрова випробувальна траса. Італійські газети зарясніли заголовками: «Під боком у Всевишнього!».

 

Але Бог не зміг захистити Аньєллі від... своїх же робітників. Хоча Джованні мав славу прихильника соціалістичних ідей і робив дуже багато для поліпшення умов праці та життя робітників, пролетарії Турина, підбурювані лідером комуністів Пальміро Тольятті, зажадали від Аньєллі відставки. І в 1921 році засновник FIAT покинув своє дітище, надавши робочим право керувати компанією. Це був вірний тактичних хід – через кілька місяців на найбільшому італійському заводі панував хаос, виробництво було практично зупинене. І згодом пролетарі написали лист Аньєллі з проханням повернутися на завод.

 

Автомобілі, що стали народними

 

І настала нова ера FIAT. Італія відновлювалася після війни, будувалися гарні дороги і попит на легкові автомобілі став стрімко зростати. FIAT, зорієнтувавшись у ситуації, запропонував італійцям невеликі і недорогі автомобілі, що стали народними.

 

 

У 1934 році вийшов FIAT 508 Balilla з 20-сильним двигуном і розгоном до 85 км\год. Завдяки тому, що ця модель була запущена в масове виробництво, творцям вдалося добитися хорошої ціни – 10 тисяч лір, що було втричі нижче, ніж у попередніх автомобілів. У народі машину називали Tariffa minima («Мінімальний тариф») через низьку витрату пального. Через економічність та невибагливість автомобіль був дуже популярний – FIAT зробив більше 100 тисяч примірників Balilla.

 

 

А вже в 1936 році з'являється легендарна малолітражка FIAT 500 Topolino («Мишеня»). Ця модель була ще менше, ще дешевше, ніж Balila, комплектувалася 0,6-літровим 13-сильним двигуном і також розганялася до 85 км\год. Автомобіль, який коштував всього 8900 лір, став народним автомобілем не тільки в Італії, але і в інших країнах Старого Світу. Протягом 20 років практично без модернізації було випущено понад півмільйона Topolino.

 

Плата за успіх

 

Чим вище був успіх дітища Аньєллі, тим страшніше була ціна, яку йому довелося за це заплатити. У 1935 році гине єдиний і гаряче улюблений син Джованні – Едуардо. Аньєллі готував сина у свої наступники і був впевнений, що залишить компанію в надійних руках. Адже Едуардо обожнював автоперегони, сам випробував винищувачі та бомбардувальники, які випускаються підприємством батька. Але любов до неба і погубила Едуардо – літак, яким він керував, несподівано пішов у штопор і розбився. Через рік в автомобільній катастрофі загинула дружина Едуардо. На руках у Джованні Аньєллі залишилися троє онуків і четверо внучок. Але особливі надії дід покладал на свого молодшого онука, який був названий на його честь. Джованні-молодший, або як його частіше називали Джанні, ще залишить свій великий слід в історії FIAT, але це буде потім, через 20 років після смерті діда.

 

 

А поки Джованні-старший ростив онуків, розширював своє виробництво. Коли до влади в Італії прийшов Муссоліні, Аньєллі опинився між двох вогнів. З одного боку він активно підтримував італійський рух Опору, з іншого боку розумів – без співробітництва з правлячим режимом його компанії не вижити. У 1943 році режим Муссоліні упав, а Комітет національного звільнення звинуватив Аньєллі у співпраці з режимом Дуче і відсторонив Джованні від керівництва компанією. Так Аньєллі вдруге втратив FIAT – створена ним імперія на кілька десятиліть перейшла фактично під контроль держави. Пізніше, в 60-х роках FIAT знову став бізнесом сім'ї Аньєллі, але це вже зовсім інша історія ...

 

А Джованні не зміг жити без улюбленої справи – він помер через кілька місяців після вимушеної відставки. Але на пам'ять про себе залишив найбільшу італійську корпорацію і звання самого видатного підприємця Італії першої половини XX століття.

Вересень - місяць знижок у салоні «Італавто»! Вересень - місяць знижок у салоні «Італавто»!

20.09.2017 На цей раз зниження цін торкнулося автомобілів легкового сегмента Fiat.

Акція в «Італавто» Акція в «Італавто»

15.09.2017 Компанія «Італавто» повідомляє про старт чергової акції - тепер на цілий ряд автомобілів відсутня доплата за колір

Вересневі знижки в салоні «Італавто»! Вересневі знижки в салоні «Італавто»!

12.09.2017 Автосалон «Італавто» радий повідомити всім шанувальникам італійських автомобілів про зниження цін на деякі моделі Fiat 2017 року

Fiat Fiorino - моторний комерсант Fiat Fiorino - моторний комерсант

08.09.2017 Чергова партія вантажних Fiorino поповнила парк великої української регіональної компанії

Ducato 4x4 Expedition 2017: максимальна свобода Ducato 4x4 Expedition 2017: максимальна свобода

06.09.2017 Новий автомобіль від Fiat Professional став зіркою міжнародної автомобільної виставки Dusseldorf Caravan Salon 2017