Вітторіо Яно: мистецтво створювати мотори

Вітторіо Яно: мистецтво створювати мотори

   

15.08.2014

Навіть якби італійський конструктор Вітторіо Яно не створив нічого, крім 8-циліндрового рядного двигуна для Alfa Romeo P2, він все одно увійшов би в історію як автор шедевру інженерної думки

 

Народився Вітторіо в 1891 році в містечку Сан-Джорджо-Канавьезе неподалік від Туріна, в сім'ї угорських іммігрантів. В 18 років молодий чоловік почав свою інженерну кар'єру в автомобільній компанії Ceirano, а вже через два роки був запрошений на роботу в Fiat.

 

В 30 років Яно стає керівником інженерної групи Fiat і в цей же період відбувається доленосна зустріч - він знайомиться з Луїджі Бацци - тест-пілотом Alfa Romeo. Саме Бацци запропонував своєму керівництву запросити на посаду головного інженера Alfa Romeo Вітторіо Яно з компанії Fiat, яка вже в ті часи мала репутацію «кузні» інженерних талантів.

 

 

 

Досвід, отриманий в Fiat, дозволив Вітторіо створити видатний рядний 8-циліндровий двигун для автомобіля Alfa Romeo P2. Конструктивна простота мотора в поєднанні з інноваційним подвійним газорозподільним механізмом і двома рядами клапанів на циліндр була яскравим прикладом інженерної думки Alfa Romeo.

 

Новий двигун - нові перемоги

 

 

Уже в 1925 році команда Alfa Romeo виграла перший світовий чемпіонат з Гран-прі. Випередивши Fiat, Alfa Romeo стала провідним італійським виробником гоночних автомобілів. Яно також бере участь в розробці легкових моделей міланської фірми. Але по-справжньому його інженерний талант міг розкритися тільки у створенні двигунів для спортивних автомобілів.

 

У ті роки перемоги команди Alfa Romeo стали предметом національної гордості італійців. Добре відомий випадок, коли в ході Гран-прі Бельгії в Спа-Франкоршам місцева команда Delage з технічних причин була змушена зняти з участі у змаганнях всі свої автомобілі. Після цього перевага італійської команди стала настільки безумовна, що, по наказу Яно, під час піт-стопа автомобілі були не тільки заправлені, а й вимиті, а гонщики команди Аскарі і Кампари не поспішаючи перекусили на очах глядачів і конкурентів. Після цього боліди повернулися на трасу і з легкістю здобули перемогу.

 

В цей час Вітторіо Яно розпочинає співпрацю з інженером Стефано Сомацці в розробці паливних систем для гоночних моторів. Стефано Сомацці працював інженером в генуезької відділенні компанії Shell Italiana. Їх співпраця принесла свої плоди, коли вони знайшли пропорцію суміші палива та спирту, що дозволило знизити робочу температуру силового агрегату і вирішити проблему випередження запалювання.

 

Відомим фактом також є співпраця Яно з Фердинандом Порше. Італієць брав участь в розробці авіаційних двигунів, і також двигунів для вантажівок і автобусів.

 

Перемога на очах у Гітлера

 

Наступним шедевром конструктора була Alfa Romeo P3 Monoposto - одномісний гоночний автомобіль. Двигун Monoposto представляв собою два чотирициліндрових блоки, на кожен з яких був встановлений свій нагнітач. Основною перевагою двигуна був високий крутний момент, переданий на задні колеса через подвійний карданний вал. Також автомобіль мав інноваційну по тим часам підвіску і невелику вагу - всього 737 кілограмів.

 

Alfa Romeo P3 Monoposto, за кермом яких були великі Нуволарі і Карачіолла, здобули перемоги в п'яти великих турнірах 1932 року. Саме на цьому Monoposto Нуволарі переміг лідерів гонки - німецькі Mercedes і Auto Union на Гран-прі Німеччини на Нюрбургринзі в 1935 році на очах у самого Адольфа Гітлера. Ця перемога вважається найбільшою перемогою Нуволарі всіх часів.

 

Трагедія ціною в життя

 

 

У 1937 році, після смерті Вінченцо Лянча, Вітторіо Яно очолює інженерний відділ компанії Lancia. Під його керівництвом починається розробка автомобіля для серії Гран-прі. У 1954 році був представлений автомобіль Lancia D50, але вже в наступному році невдача Альберто Аскарі і катастрофа в Ле-Ман поставили хрест на планах компанії по участі в Гран-прі.

 

У 1955 році Яно переходить в Ferrari, де, за участю Діно Феррарі, прямо перед гонками модернізує застарілі двигуни V6 і V8. Уже після смерті Діно створений ними V6 стане основним мотором для перших дорожніх Ferrari 206 Dino з центральнорозташованим двигуном.

 

Але всі досягнення і перемоги затьмарила трагедія - в 1965 році Вітторіо Яно втратив свого єдиного сина. Це стало причиною важкої хвороби Яно, яка послужила причиною його самогубства в тому ж році в Турині.

Вигідна пропозиція Вигідна пропозиція

11.10.2019 Знижка від 5 000 до 25 000 гривень на автомобілі Fiat та Fiat Professional в салоні «Італавто»!

Зимова гума у подарунок від ITALAUTO! Зимова гума у подарунок від ITALAUTO!

04.10.2019 «Італавто» повідомляє про початок стала традиційною акції - при покупці автомобіля кожен клієнт отримує комплект зимової гуми в подарунок!

В «Італавто» ціни продовжують знижуватися! В «Італавто» ціни продовжують знижуватися!

27.09.2019 Компанія «Італавто» повідомляє про значні знижки на автомобілі брендів Fiat та Fiat Professional

Зниження цін в салоні "Італавто"! Зниження цін в салоні "Італавто"!

24.09.2019 Компанія «Італавто» поспішає повідомити про чергові знижки на італійські автомобілі

Перемога Alfa Romeo Tonale Перемога Alfa Romeo Tonale

12.09.2019 У категорії «Концепт-кар» міжнародна премія за «Кращий автомобільний дизайн» присуджена першому гібридному позашляховику Alfa Romeo Tonale.