Вітторіо Яно: мистецтво створювати мотори

Вітторіо Яно: мистецтво створювати мотори

   

15.08.2014

Навіть якби італійський конструктор Вітторіо Яно не створив нічого, крім 8-циліндрового рядного двигуна для Alfa Romeo P2, він все одно увійшов би в історію як автор шедевру інженерної думки

 

Народився Вітторіо в 1891 році в містечку Сан-Джорджо-Канавьезе неподалік від Туріна, в сім'ї угорських іммігрантів. В 18 років молодий чоловік почав свою інженерну кар'єру в автомобільній компанії Ceirano, а вже через два роки був запрошений на роботу в Fiat.

 

В 30 років Яно стає керівником інженерної групи Fiat і в цей же період відбувається доленосна зустріч - він знайомиться з Луїджі Бацци - тест-пілотом Alfa Romeo. Саме Бацци запропонував своєму керівництву запросити на посаду головного інженера Alfa Romeo Вітторіо Яно з компанії Fiat, яка вже в ті часи мала репутацію «кузні» інженерних талантів.

 

 

 

Досвід, отриманий в Fiat, дозволив Вітторіо створити видатний рядний 8-циліндровий двигун для автомобіля Alfa Romeo P2. Конструктивна простота мотора в поєднанні з інноваційним подвійним газорозподільним механізмом і двома рядами клапанів на циліндр була яскравим прикладом інженерної думки Alfa Romeo.

 

Новий двигун - нові перемоги

 

 

Уже в 1925 році команда Alfa Romeo виграла перший світовий чемпіонат з Гран-прі. Випередивши Fiat, Alfa Romeo стала провідним італійським виробником гоночних автомобілів. Яно також бере участь в розробці легкових моделей міланської фірми. Але по-справжньому його інженерний талант міг розкритися тільки у створенні двигунів для спортивних автомобілів.

 

У ті роки перемоги команди Alfa Romeo стали предметом національної гордості італійців. Добре відомий випадок, коли в ході Гран-прі Бельгії в Спа-Франкоршам місцева команда Delage з технічних причин була змушена зняти з участі у змаганнях всі свої автомобілі. Після цього перевага італійської команди стала настільки безумовна, що, по наказу Яно, під час піт-стопа автомобілі були не тільки заправлені, а й вимиті, а гонщики команди Аскарі і Кампари не поспішаючи перекусили на очах глядачів і конкурентів. Після цього боліди повернулися на трасу і з легкістю здобули перемогу.

 

В цей час Вітторіо Яно розпочинає співпрацю з інженером Стефано Сомацці в розробці паливних систем для гоночних моторів. Стефано Сомацці працював інженером в генуезької відділенні компанії Shell Italiana. Їх співпраця принесла свої плоди, коли вони знайшли пропорцію суміші палива та спирту, що дозволило знизити робочу температуру силового агрегату і вирішити проблему випередження запалювання.

 

Відомим фактом також є співпраця Яно з Фердинандом Порше. Італієць брав участь в розробці авіаційних двигунів, і також двигунів для вантажівок і автобусів.

 

Перемога на очах у Гітлера

 

Наступним шедевром конструктора була Alfa Romeo P3 Monoposto - одномісний гоночний автомобіль. Двигун Monoposto представляв собою два чотирициліндрових блоки, на кожен з яких був встановлений свій нагнітач. Основною перевагою двигуна був високий крутний момент, переданий на задні колеса через подвійний карданний вал. Також автомобіль мав інноваційну по тим часам підвіску і невелику вагу - всього 737 кілограмів.

 

Alfa Romeo P3 Monoposto, за кермом яких були великі Нуволарі і Карачіолла, здобули перемоги в п'яти великих турнірах 1932 року. Саме на цьому Monoposto Нуволарі переміг лідерів гонки - німецькі Mercedes і Auto Union на Гран-прі Німеччини на Нюрбургринзі в 1935 році на очах у самого Адольфа Гітлера. Ця перемога вважається найбільшою перемогою Нуволарі всіх часів.

 

Трагедія ціною в життя

 

 

У 1937 році, після смерті Вінченцо Лянча, Вітторіо Яно очолює інженерний відділ компанії Lancia. Під його керівництвом починається розробка автомобіля для серії Гран-прі. У 1954 році був представлений автомобіль Lancia D50, але вже в наступному році невдача Альберто Аскарі і катастрофа в Ле-Ман поставили хрест на планах компанії по участі в Гран-прі.

 

У 1955 році Яно переходить в Ferrari, де, за участю Діно Феррарі, прямо перед гонками модернізує застарілі двигуни V6 і V8. Уже після смерті Діно створений ними V6 стане основним мотором для перших дорожніх Ferrari 206 Dino з центральнорозташованим двигуном.

 

Але всі досягнення і перемоги затьмарила трагедія - в 1965 році Вітторіо Яно втратив свого єдиного сина. Це стало причиною важкої хвороби Яно, яка послужила причиною його самогубства в тому ж році в Турині.

Італавто Центр - працює! Італавто Центр - працює!

06.04.2020 Постановою Кабінету міністрів дозволена діяльність з продажу, технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів...

ТОВ «Італавто Центр»: режим роботи в умовах карантину! ТОВ «Італавто Центр»: режим роботи в умовах карантину!

31.03.2020 СТО «Італавто Центр» працює в звичайному режимі.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: абсолютна перевага Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: абсолютна перевага

19.03.2020 Третій рік поспіль Giulia Quadrifoglio стає переможцем номінації Performance Car of the Year британського автомобільного журналу "What Car?"

Золота нагорода Fiorino Золота нагорода Fiorino

11.03.2020 В кінці січня Fiat Fiorino став володарем призу «Золоте кермо» автомобільного журналу «Tunisie Auto»

Знижка 10 000 гривень! Знижка 10 000 гривень!

27.02.2020 Компанія «Італавто» повідомляє про зниження ціни на деякі модифікації моделей Doblo і Fiorino